کلان داده

وبگاه مشاوران مدیریتی، تجاری و فنی کلان داده

کلان داده

وبگاه مشاوران مدیریتی، تجاری و فنی کلان داده

کلان داده
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
نویسندگان
آخرین نظرات

با سلام

با دومین جلسه از سلسه جلسات مصاحبه با افراد فعال در حوزه کلان داده در خدمت شما هستیم.

در این جلسه، به سراغ جناب آقای سیدمحمدمسعود صدرنژاد، کارشناس سیستم‌ادمینیستریشن لینوکس و توسعه‌دهنده وب در شرکت بهستان رایان، برگزار کننده دوره ی کلان داده در این شرکت و معاون فنی و تحقیق و توسعه در گروه فناوری اطلاعات فسفر رفته ایم و با ایشان در مورد نگاه کسب و کاری به موضوع کلان داده به گپ و گویی برخط با استفاده از اسکایپ نشسته ایم.

سیدمحمدمسعود صدرنژاد

سیدمحمدمسعود صدرنژاد

صفحه شخصی: http://sadrnezhaad.ir/smm

در ابتدا گزیده از مصاحبه صورت گرفته آورده شده است.

اینجانب سید محمد مسعود صدرنژاد، اینجانب به جزء فعالیت در گروه فسفر و شرکت بهستان رایان، هفت سال به صورت Freelance در زمینه سیستم ادمینیستریشن لینوکس و وب فعالیت کرده ام، همچنین ۴ سال است در جوامع کاربری مرتبط با نرم افزار آزاد مانند جامعه آزاد رایانش ابری فعال هستم، از جمله فعالیت های مرتبط با کلان داده اینجانب برگزاری دوره ی آموزشی کلان داده در شرکت بهستان می باشد.

از مسائلی که باعث می شود که کلان داده اهمیت پیدا می کند یکی استفاده آسان از کلان داده می باشد چون جهت کسب یک حجم زیاد داده دیگر لازم نیست مسافت زیادی را طی کنیم امروز خیلی راحت می توانیم با استفاده از گجت هایی به منابع عظیم داده وصل بشیم. اگر ما از این حجم زیاد داده ای که می توانیم به آن دسترسی داشته باشیم که داریم آن را ذخیره می کنیم نتوانیم درست استفاده کنیم فقط در حال صرف منابع و فضا و هدر دادن آن هستیم و قسمت اصلی این است که از این منابع عظیم داده ای که آن را کسب می کنیم بتوانیم درست استفاده کنیم از منابع داده ای می توان به فیس بوک اشاره کرد که بیش از ۳۵ درصد کل عکس های کل جهان روی سرورهای آن است و روزانه بیش از ۵۰۰ پتابایت به داده های سرورهای آن اضافه می شود و یا یوتویوب بیش از یک هگزا بایت داده دارد که شاید نتوان سایتی را پیدا کرد که در این حدود داده داشته باشد. که عددهای بسیار بزرگی می باشد. در این حوزه ابزارهای آزادی مانند hadoop هستند که یک نرم افزار نیست و یک چارچوب که از آن جهت تحلیل داده ها استفاده می شود. که ابزارهای متن باز دیگری نیز در این حوزه وجود دارد و این باعث شده است که توان استفاده از کلان داده مخصوص کسب و کارهای بزرگ نباشد و هر شخصی بتواند از این فناوری استفاده کند.  در ادامه ی این مصاحبه آقای صدر نژاد به سوالات زیر پاسخ داده اند که می توانید جواب آن ها را از طریق فایل صوتی پیوست شده، دریافت نمایید.

 ۱- کلان داده چیست؟

۲- کسب و کارهای مبتنی بر کلان داده شامل چه مواردی می توانند باشند. اهمیت بحث کلان داده به کدام ویژگی‌های آن مرتبط است و چگونه؟
۳- فرصت ها و تهدید های این کسب و کارها چیست؟
۴- تا چه میزان بحث کلان داده وارد محیط کسب و کار شده و تا چه میزان هنوز در دانشگاه ها روی آن کار می شود.
۵- چرا برخی راه کار های مرتبط کلان داده مانند هدوپ پیشرفت زیادی داشته اند؟
۶- اگر نکاتی در مورد کسب و کار این حوزه باقی مانده است، لطفا بفرمایید.

می توانید فایل مصاحبه را از سرور های زیر دریافت کنید.

SoundCloud

MediaFire

با تشکر

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۰۹
هادی ستوده

نظرات (۱)

با سلام
بسیار عالی بود. فقط اگر امکان دارد از اساتید این رشته نیز مصاحبه تهیه فرمایید و از تئوری‌های موجود در این زمینه بیشتر بگویید. 
پاسخ:
با سلام خدمت شما دوست عزیز
در مورد قسمت فنی این زمینه، توجه شما را به اینجا جلب می کنم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی