کلان داده

وبگاه مشاوران مدیریتی، تجاری و فنی کلان داده

کلان داده

وبگاه مشاوران مدیریتی، تجاری و فنی کلان داده

کلان داده
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
نویسندگان
آخرین نظرات

کسب و کارهای آنلاین با استفاده از خدمات نوین که به کمک ابزارهای تحلیل داده میسر شده اند به تازگی توانسته اند مدل های درآمدزایی خود را اصلاح و در مواردی به کلی تغییر دهند. صنایع با آمدن عصر دیجیتال بخشی از ارزش قبلی خود را به صورت آنلاین برای کاربر ایجاد کردند. با آمدن کلان داده و ابزارهای تحلیل و جمع آموری داده پیشرفته، علاوه بر مدل های قبلی ارزش های جدیدی نیز برای صاحبین کسب و کار خلق شد که در این مقاله سعی بر آن است که با مطالعه موردی صنعت تاکسیرانی، با تحلیل سرویس های my taxi ,Uber مدل هایی که در طی زمان تغییر یافته و هوشمند تر شده اند بررسی و تحلیل شوند. سپس با توصیف موارد کاربرد آینده کلان داده در این صنعت، جریان های درآمدزایی بعدی آن ها پیش بینی خواهد شد.

صنعت تاکسیرانی یکی از صنایعی است که با تحلیل پورتر یکی از سخت ترین صنایع از لحاظ 5 نیروی ساختار صنعت است. این صنعت ولی با ورود تکنولوژی کانال جدیدی برای عرضه خود به مشتریان پیش روی خود قرار داده است. سازمان های نوین و بزرگ نرم افزاری مانند uber, easy taxi, my taxi , .. به عنوان هدایت گران این صنعت پا به عرصه رقابت گذاشته اند. در این بین فاز های زیر در صنعت نرم افزاری و یا همان کانال توزیع جدید، طی شده است:[2],[4]

در ابتدا این خدمات با ایجاد شبکه ای از تاکسی ها در مناطق تحت پوشش، سبب می شدند که مشتریان به راحتی و از طریق تنها یک سیستم به تاکسی دسترسی داشته باشند و هزینه های خود را به عنوان آبونمان ماهانه و سالانه از تاکسی داران دریافت می کردند.

در فاز دوم این کمپانی ها با مقرر کردن خود به عنوان پارتنر تاکسی ها درصدی از درآمد آن ها را به خود اختصاص می دادند.

فاز سوم با آمدن تکنولوژی جدید تحلیل و جمع آموری داده ها در سال 2014 پا به عرصه کسب و کار نهاد.

کمپانی های my taxi , uber تصمیم گرفتند با داشتن تحلیل های جدید و اطلاعات مشتریان، تاکسی ها را در میزان سودی که با این کمپانی ها تقسیم می کنند آزاد بگذارند. در حقیقت تاکسی ها در هر زمان و در هر مکانی می توانند خود تعیین کنند که هم اکنون چه میزان سودی با شرکت سهیم می شوند. در این صورت شرکت تاکسی را به مشتری معرفی می کرد و برای مشتری می فرستاد که سود بیشتری را با شرکت تقسیم می نمود. شاید در دید اول برای تاکسی ها این بهترین راه حل بوده است و با خود فکر می کردند که دیگر از شر درصد های بالای شرکت مصون هستند ولی در عمل و در بازار رقابت این تاکسی ها بودند که برای جذب مشتری بیشتر حاضر بودند درصد های بسیار بالاتری نسبت به قبل به شرکت بدهند.

حال می خواهیم بررسی کنیم که در این تحول چه گذشت؟

با آمدن تکنولوژی های نوین و کلان داده، این شرکت ها می توانستند در هر لحظه آمارهای خود را مقایسه کنند و پیش بینی های درستی از رسیدن تاکسی ها به مقصد مشتریان بدهند. در فاز های قبلی شرکت تنها کاری که میکرد تخصیص نزدیکترین تاکسی خالی به مشتریان بود برای اینکه زمان در دسترس بودن را برای مشتری کاهش دهد و رضایت مشتری را در پی داشته باشد.[3]

با تکنولوژی کلان داده با آموزش سیستم روی زمان های عبوری در زمان های مختلف برای تاکسی ها از مسیر های مختلف، سیستم می تواند زمان رسیدن تاکسی در هر زمانی در هر مسافت و مسیری را تخمین بزند و این سیستم روز به روز دقیق تر می شود. اتفاقی که می افتد تخمین دقیق زمانی رسیدن تاکسی ها به محل مشتری است و سیستم به جای اینکه نزدیکترین تاکسی را اختصاص دهد تاکسی هایی که در زیر 4 دقیقه می توانند به مشتری برسند را شناسایی می کند و آنهایی که درصد بیشتری مایلند به شرکت بدهند را معرفی می کند. در این بین علاوه بر ماکسیمم شدن سود شرکت، مشتری نیز با دیدن حق انتخاب رضایتمندی بیشتری پیدا می کند. [1]

جریان درآمدی در این شرکت ها در ابتدا به صورت گرفتن حق عضویت از کاربران بود. سپس با آمدن ابزارهای تجمیع اطلاعات خود را در سود کاربران شریک کردند. کلان داده اما اوضاع را کاملا دگرگون کرد. علاوه بر اینکه میزان سود را متغیر و ماکسیمم کرد، جریان های دیگری را نیز به این صنعت اضافه کرده است. کلان داده، توانایی استفاده از داده های تردد مشتریان را به این شرکت ها می دهد و با استفاده از این داده ها میتوان نتایج شگرفی مانند اینکه وضعیت خیابان ها از لحاظ ترافیکی نسبت به یکدیگر در تمامی ساعات شبانه روز چگونه است، را به دست آورد.

بسیاری در این صنعت از روش های مختلف مانند استفاده از قوانین و مقررات منع کننده، و یا بدست آوردن اپلیکیشن شخصی به دنبال رسیدن به جایگاه بهتری نسبت به uber بودند،  به نظر من دلیل دیگری که این شرکت به سمت استفاده از ابزارهای پیشرفته حرکت کرد ایجاد مزیت رقابتی پایدار با استفاده از این سیستم ها بود. کلان داده با توجه به استفاده از ابزارهای پیشرفته و تحلیل پیشرفته داده ها، به شرکت هایی که قدمت بیشتری دارند و از آن مدت زمان بیشتری استفاده می کنند این امکان را می دهد تا از انباشت داده هایشان مزیت رقابتی پایدار بسازند. Uber با استفاده از داده های کاربرانش که همان تاکسی ها هستند توانسته است مدت زمان طی شدن مسیر ها را در هر ساعت شبانه روز به دست آورد و این امکان تخمین دقیق زمانی را فراهم می سازد که برای مشتریان ارزش زیادی ایجاد می کند. [4]

شرکت lyft از کلان داده استفاده بسیار بهتری نیز می کند و آنرا به صورت آزمایش با نام lyft line در اختیار مشتریان قرار داده است. در این سرویس این شرکت با ثبت اینکه معمولا هر شخصی از چه مسیر هایی عبور می کند، میتواند مسیرهایی که با یکدیگر تقریبا همراستا هستند و افرادی که هم مسیرند را مشخص کرده و در کوتاهترین زمان آن ها را با هم تطبیق نماید. این مشتریان خدمات با قیمت کمتری را دریافت می کنند و این سهم بازار lyft را توانسته در مناطق آزمایشی بسیار بالا ببرد.[3]

Uber  البته این سرویس را تقریبا شبیه سازی نموده و با نام uber pool به تازگی ارائه می کند.

علاوه بر این ها، این شرکت می تواند با دسترسی به میزان تردد افراد به محله های مختلف سرویس هایی که باید در محله ها ایجاد شود را به درستی تخمین بزند و در کسب و کارهای مرتبط و غیر مرتبط از این داده ها و نتایج آن ها استفاده کند. به همین دلیل در آینده نزدیک احتمالا شاهد حضور این شرکت در صنعت های دیگر نیز خواهیم بود .

این قضیه برای صنایع دیگر نیز در حال وقوع است. کسب و کارهای آنلاین با استفاده از کلان داده می توان علاوه بر فروش بهتر و عملیات آسان تر، رفتار مصرف کنندگان و داده های جدید تری نیز بدست آورند که به کمک کسب و کار خودشان بیاید و یا بتواند عرصه را برای حضورشان در سایر صنایع باز کند.

 

 

منابع:

1.     http://www.businessweek.com/articles/2014-02-20/uber-leads-taxi-industry-disruption-amid-fight-for-riders-drivers

2.     http://www.businessinsider.com/new-york-city-taxis-could-get-their-own-app-to-rival-uber-2014-12

3.     http://www.businessinsider.com/uber-and-the-competition-2014-8

4.     http://www.businessinsider.com/uberpool-cheaper-rides-2014-8

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۲۳
علیرضا اشکان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی