کلان داده

وبگاه مشاوران مدیریتی، تجاری و فنی کلان داده

کلان داده

وبگاه مشاوران مدیریتی، تجاری و فنی کلان داده

کلان داده
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
نویسندگان
آخرین نظرات

 

 شبکه های اجتماعی چندی است که بسیار فراگیر در بین عموم جامعه، از فضاهای خصوصی گرفته تا بخش های عمومی اجتماع، رسوخ کرده اند. به تازگی مدیر عامل توییتر اعلام کرده است که این محصول در حال جایگزینی رسانه های خبری است. شبکه های اجتماعی بسیار به روز و در تعامل با بدنه اصلی جامعه هستند. کانال توزیعی که به هیچ عنوان در دنیای قبل از این رسانه ها وجود نداشت.

حال که این شبکه توزیع رایگان در اختیار شرکت ها قرار گرفته است، صاحبین این جوامع مجازی در راستای بهره وری هرچه بیشتر از این رسانه ها در حهت تامین منافعشان تلاش می کنند. پیش از این همیشه صحبت از لو رفتن اطلاعات خصوصی اشخاص در فضاهایی مانند فیس بوک بوده است. ولی با تحولات کلان داده بسیار می توان پا را فراتر گذاشت و به اطلاعات جمعی اشخاص و جوامع که خودشان نیز دسترسی ندارند، رسید. به عبارتی علاوه بر رد و بدل شدن اطلاعات، بخشی از هویت جوامع نیز در حال شکل گرفتن است و این فرهنگ را می توان به تمامی بخش های اجتماع تسری داد.

فیس بوک اعلام کرده است برای هر کاربر به صورت متوسط در هر روز 1500 مطلب جدید از دوستان و مطالب مورد علاقه، برای مشاهده دارد. ولی اکثر کاربران وقت کافی برای مرور این همه مطلب ندارند. لذا با هوشمندی فیس بوک وارد کار می شود. با فیلتر کردن مطالب دلخواه افراد و نشان دادن مطالبی که میخواهد از بین مطالب جدید هر شخص، می تواند به عنوان شبکه ای برای جهت دهی افکار و تبلیغات هوشمند عمل کند. کلان داده این امکان را فراهم ساخته است که فیس بوک علایق اشخاص را با توجه به مطالبی که به عنوان دلخواه انتخاب می کنند و مطالبی که منتشر می کنند، استخراج کند. در نتیجه دریایی از اطلاعات مفید برای یافتن مشتریان هدف شرکت ها در دسترس دارد.[4]

شبکه های اجتماعی هر یک به نوعی داده های مفیدی در دل خود ذخیره می کنند. شبکه توییتر، مجموعه ای از داده های ارزشمند است اگر دقیقا بدانید چگونه آن را پیدا کنید. البته مانند شبکه های اجتماعی گاهی اختلال دارد. با کلان داده به راحتی می توان این داده های ارزشمند را استخراج کرد.[3]

 

موضوع جالب تر پس از به وجود آمدن اپلیکیشن twizoo رخ داد. افرادی با هوشمندی برای استفاده از ابزار خبر رسانی توییتر توانستند کاربران را به رستوران های نزدیک که از نظر خود رتبه خوبی دارند، معرفی کنند. این اپلیکیشن در واقع رستوران ها را با استفاده از توییتر به افراد معرفی می کند و مشتریان زیادی را به رستوران ها معرفی می کند.

در حقیقت توییت های کاربران را از همه جا گرفته و آن را بر اساس زمان و موقعیت جغرافیایی راجع به رستوران ها و همچنین نگرش مثبت یا منفی طبقه بندی می کند.

این اپلیکیشن با دنبال کردن اطلاعات افراد در توییتر، می تواند دقیقا مشخص سازد که شخص پس از مشاهده تبلیغ به آن رستوران مراجعه می کند یا خیر. به همین جهت رستوران های تبلیغ دهنده تنها هنگامی که افراد به آنها مراجعه کنند هزینه تبلیغ پرداخت می کنند.[5]

 

 پس از ایجاد جریان های درآمد زایی جدید، کلان داده مسیر جدیدی نیز به اجبار پیش روی این شبکه ها قرار داده است. این شبکه ها جریان های فوق العاده درآمد زایی را با استفاده از کلان داده ایجاد کرده اند، حال آنکه روش های بسیار بهتری برای به دست آوردن این اطلاعات پیدا شده است و آن اپلیکیشن های پیامی مانند واتس آپ هستند. در حقیقت جریان درآمدزایی اصلی این شبکه ها تبلیغات و رسانه بودن آن هاست. از این رو با این محوریت تکنولوژی ابعاد جدیدی از خود را نمایان ساخته است. موج جدید را در زیر مشاهده می کنید.

 

 

نمودار بالا روند رشد تعداد کاربران اپلیکیشن های تبادل پیام مانند وایبر و واتس آپ در مقایسه با شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک را نمایش می دهد. همان طور که در شکل پیداست از انتهای سال 2011 تا انتهای سال 2014 روند رشد شبکه های اجتماعی رو به کاهش است، در حالی که اپلیکیشن های ارسال پیام به صورت نمایی روند فزاینده روبه رشد داشته اند. به عبارتی در حالی که تعداد کاربران هر 2 نوع نرم افزار به بیش از 2 میلیارد کاربر می رسد، ولی باید تغییراتی در شبکه های اجتماعی ایجاد شود که این روند کاهنده ادامه نیابد و این عاملی است که توییتر را به تغییری که پیش تر گفته شد، مجبور کرده است. به هر حل جایگاه اپلیکیشن های پیامکی در حال بهبود بیشتر نسبت به شبکه های اجتماعی فعلی است .[1]

پیش بینی می شود به زودی فاز شبکه های اجتماعی پایان یابد. دیگر در شبکه های اجتماعی نوآوری خاصی دیده نمیشود. پلتفرم های بزرگ بالغ هستند و جایگاه امن خود را حفظ خواهند کرد. در عوض پیام و مسیجینگ شبکه های اجتماعی بعدی هستند. خوانواده ها از گروه های واتس آپ به جای فیس بوک استفاده می کنند. اینستاگرام جای خود را به اسنپ چت داده است و خرید واتس آپ توسط فیس بوک این روند را تایید می کند.[2] همچنین شبکه های اجتماعی نیز برای بقا به سمت رسانه شدن و شکل گرفتن فرهنگ جمعی پیش خواهند رفت.

 

 

 

منابع

1.     http://www.businessinsider.com/messaging-apps-will-be-bigger-than-social-networks-in-2015-2014-12?&platform=bi-androidapp

2.     http://www.businessinsider.com/fred-wilson-on-what-happened-in-2014-2014-12?&platform=bi-androidapp

3.     http://www.informationweek.com/big-data/big-data-analytics/10-big-data-pros-to-follow-on-twitter/d/d-id/1252812

4.      http://www.theguardian.com/technology/2014/jun/30/facebook-news-feed-filters-emotion-study

5.     http://uk.businessinsider.com/twizoo-2015-1#ixzz3OdLbsiRc

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۳۰
علیرضا اشکان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی