کلان داده

وبگاه مشاوران مدیریتی، تجاری و فنی کلان داده

کلان داده

وبگاه مشاوران مدیریتی، تجاری و فنی کلان داده

کلان داده
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
نویسندگان
آخرین نظرات

با سلام

ان شاءالله با سلسله جلسات مصاحبه با افراد فعال در حوزه کلان داده در خدمت شما خواهیم بود.

در اولین جلسه از این مصاحبه ها، به سراغ جناب آقای مهندس حامد تهمورسی مدیرفنی سابق شرکت عمید رایانه شریف رفتیم و با ایشان در مورد تجربیات ایشان در حوزه مدیریت پروژه های کلان داده به گپ و گفت نشسته ایم.

مهندس حامد تهمورسی

مهندس حامد تهمورسی

در این قسمت بخشی از مصاحبه را می خوانیم.

اینجانب حامد تهمورسی دانشجوی دکترای مهندسی نرم افزار دانشکده مهندسی کامپیوتر، دانشگاه صنعتی شریف هستم و قبل از ورود به مقطع دکترا، مدیر فنی شرکت عمید رایانه شریف (عرش) و عضو تیم فنی تیم کلان داده ای این شرکت بوده ام.  یکی از پروژه هایی که شرکت عمید رایانه شریف سراغ آن رفت پروژه ای در حوزه کلان داده بود که در آن قرار بود حجم عظیمی از داده ها از سطح اینترنت جمع آوری بشود و بر روی آن تحلیل هایی صورت بگیرد، این پروژه ابتدا توسط تیم دیگری شروع شده بود که آن تیم کدهایی زده بودند و شروع به جمع آوری داده ها کرده بودند و بعد از مدتی تیم دیگری که بنده هم عضو آن بودم تشکیل شد تا بر روی این داده ها تحلیل های مناسبی انجام بدهیم که بحث همه اش فنی نبود، بلکه یکی از مسائل این است که چه نوع تحلیل هایی مورد نیاز می باشد، خود این که چه نوع تحلیل هایی مورد نیاز می باشد با توجه به گنگ بودن فضا، یک چالش است چون خود کارفرما فقط شنیده است که کلان داده خیلی مفید است و چیزه خوبی است ولی این که چه مزایایی و ارزش هایی را می تواند در اختیار او قرار بدهد را نمی داند و به این مسائل اشراف ندارد، که این فضای گنگ کار ما را سخت می کرد، همچنین وجود تکنولوژی های مختلف در این حوزه و این که هدف ما چیست و قرار است چه نوع تحلیل هایی انجام بشود که به درد کارفرما بخورد، نیز یک چالش جدی است. همچنین قسمت بصری سازی این تحلیل ها نیز یکی دیگر از چالش های ما بوده است به این نحو که ما بایستی این نکته را در نظر بگیریم که کارفرما شخصی فنی نیست و در نتیجه نباید یک سری عدد و رقم در تحلیل به او نشان داد در نتیجه نحوه ی بصری سازی نتایج نیز باید به گونه ای باشد که مورد استفاده و رضایت کاربر قرار بگیرد در نتیجه بصری سازی نتایج نیز یک چالش دیگری است که باید آن را حل کرد. خیلی از ایده ها را که به نظر خود ما پشتوانه ی علمی نیز داشت را ما انجام می دادیم ولی در هنگام ارائه با بازخورد منفی کارفرما مواجه می شدیم که این نیز مسئله ای بود. خود استراتژی برخورد با اعضای تیم فنی در چنین پروژه هایی که فضا گنگ است و روشن نمی باشد نیز چالشی دیگر است که ما بایستی بدانیم چگونه با اعضای تیم فنی برخورد کنیم که انگیزه آن ها از بین نرود چون به دلیل فضای این حوزه که فضای ناپایدار و گنگی است که کاربردها دقیق مشخص نیست، فضا گنگ است و خود اعضای تیم حس می کنند که این فضای گنگ باعث ضربه به آن ها می شود چون معلوم نیست دقیقا چه کاری قرار است بکنند و تغییرات زیادی صورت می گیرد و اینجا وظیفه ی مدیر فنی تیم این است که بتواند تیم را به گونه ای مدیریت کند که تیم فنی دچار چنین بحرانی نشود، نیز مسئله ای مهمی است و مدیر فنی بایستی دارای توانایی های مدیریتی در چنین سطحی باشد. در ادامه ی این مصاحبه به سوالات زیر توسط جناب آقای مهندس حامد تهمورسی پاسخ داده شده است که می توانید جهت دریافت جواب ها به فایل صوتی پیوست شده مراجعه کنید.

۱- چرا شرکت عمید رایانه شریف تصمیم به ورود به حوزه کلان داده گرفت؟

۲- نحوه ی ورود شرکت به این حوزه به چه شکلی بود آیا از رده های پایینی این پیشنهاد داده شد و یا از سطح مدیریت ارشد این تصمیم گرفته شد؟

۳- در حوزه کلان داده چه نوع پروژه هایی توسط شرکت اخذ شد؟

۴- جهت تشکیل تیم فنی در این حوزه چه ملاک هایی را در گزینش لحاظ کردید و در این حوزه به دنبال چه نوع افرادی با چه پیش زمینه هایی بودید؟

۵- آیا تفاوتی بین پروژه های این حوزه با پروژ های مهندسی نرم افزار از لحاظ بودجه و هزینه می باشد؟

۶- حقوق متوسط افراد در این حوزه نسبت به سایر حوزه ها را در ایران چگونه ارزیابی می کنید؟

۷- وضعیت کنونی شرکت عمید رایانه شریف (عرش) در حوزه کلان داده به چه شکلی می باشد؟

 

شما می توانید جهت دریافت فایل مصاحبه از اینجا اقدام کنید.

موفق باشید

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۰۶
هادی ستوده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی