کلان داده

وبگاه مشاوران مدیریتی، تجاری و فنی کلان داده

کلان داده

وبگاه مشاوران مدیریتی، تجاری و فنی کلان داده

کلان داده
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
نویسندگان
آخرین نظرات

خرده فروشی ها در سطح دنیا تاثیر بسیار شگرفی در روند فروش محصولات اعمال می کردند. تا اینکه خرده فروشی های آنلاین توانستند خلاقیت و شالوده صنعت خرده فروشی را با عنوان کردن خود به عنوان رسانه، به دست بگیرند. در این بین خرده فروشی های قدیمی و بزرگ نیز بیکار ننشستند و برای خود شعب آنلاین طراحی کردند. این جدال هر روز رنگ و لعاب تازه ای به خود می گیرد و هر خرده فروشی در بازار رقابت با عرضه کردن فرهنگ، محصول، خدمت و یا ابزار تازه ای سعی در بهتر کردن جایگاه خود در سبد مشتریان دارد.

با ورود تکنولوژی کلان داده ابزارهای بسیار زیادی در اختیار خرده فروشان قرار گرفت که جایگاه آن ها را میتوانست نه تنها در بین رقبا بلکه در چانه زنی آن ها با مشتریان و تامین کنندگان نیز بهبود دهد. این ابزار امکان تسلط به داده های مشتریان و روند های محصولات تولیدی را به خرده فروشان می دهد و آن ها را در جایگاه بهتری قرار خواهد داد.

 با ارائه خدمات 2 گانه، آنلاین و خرده فروشی آفلاین، خرده فروشان به دنبال گروه بندی و شخصی سازی پیشنهاداتی که در هر زمان و مکان ارائه می شود، هستند. مشتریان بسیار آگاهانه خواهان استفاده از ابزارها برای تصمیم گیری راجع به کیفیت، قیمت و راحتی محصولات هستند. در این بین، شرکت ها دریافته اند که نقش IT در عملیات آن ها توسعه کلان داده و فراهم نمودن مزیت رقابتی در آن است.[1]

تسکو، با توجه به آمار سال 2012 با درآمد سالیانه(96.8 بیلیون دلار) بعد از وال مارت(466.1 بیلیون دلار) و کارفور (112.6 بیلیون دلار) سومین خرده فروشی بزرگ دنیا محسوب می شود. این شرکت پیشرو استفاده از کلان داده در صنعت خرده فروشی است. این شرکت که استراتژی  IT محور نیز داشته است. نمونه ای از مواردی که برای بهره مندی از فروشگاه های مجازی خود در کره به عنوان نوآوری استفاده کرده است در زیر آمده است:[2]

1.      اسکن کردن به هنگام خرید: بارکد اسکنر همراه که به کارت عضویت لینک شدن است به مشتریان کمک می کند تا به هنگام حساب کردن بسیار راحت این کار صورت پذیرد.

2.      دوربین بروکلی[1]:  دوربین بالایی سبد های خالی میوه را شناسایی می کند تا کارمندان بتوانند آن ها را پر کنند و در اختیار مشتریان قرار دهند.

3.      برچسب الکترونیکی لبه قفسه : این برچسب ها امکان تعویض قیمت راحت را فراهم می کنند( در سال 2012 تقریبا هر هفته بین 5 میلیون تا 10 میلیون برچسب قفسه در تسکو عوض شده است)

4.      همچنین در زیر روند استفاده از داده در تسکو را به خوبی نمایش می دهد[4]

 

 تسکو از توانایی داده محوری در تمام زنجیره ارزش خود استفاده می کند. از زنجیره تامین تا فروش و خدمات. داده های به هنگام به روز می شوند و با ابزارهای پیش بینی داده ترکیب می شوند تا هشدار سفارشات زودتر از موعد به بخش لجستیک و شبکه آن برسد. از برچسب های الکترونیکی قفسه ها برای تطبیق با آخرین تغییرات ملی قیمت استفاده می شود. همچنین تسکو از کلان داده برای پیش بینی رفتار مشتریان استفاده می کند. به طور مثال فعلا این استراتژی تمایل مشتری به ترکیب استفاده از فروشگاه های فیزیکی، موبایل ها، و کامپیوترهای شخصی را بیان می کند. به همین دلیل تسکو در حال حاضر خود را چند شبکه ای به حساب می آورد.[2]

کلان داده در مفهوم گسترده تری می تواند تعاملات خرده فروشی با مشتری را تحت تاثیر قرار دهد. داده های جزئی مشتریان می تواند رفتار ها و خرید های آن ها را پیش بینی کند و به خرده فروشی در سفارشات و زنجیره تامین آن کمک نماید.

داده های جزئی، شامل داده های ساختار نیافته از سنسورها، لوازم الکترونیکی، شرکت های واسط، اپلیکیشن ها، تصاویر، ویدیو ها و شبکه های اجتماعی است. خرده فروشی ها نیاز به تجهیز خود با تکنولوژی ها و استفاده از داده های حجیم، با سرعت زیاد در حال تولید و  متنوع دارند.[1]

البته این صنعت نیز در تماس با کلان داده چالش های خاص خود را دارد. از بزرگترین چالش های کلان داده در این صنعت، انتخاب درست تکنولوژی مورد استفاده برای پردازش و تحلیل اطلاعات است که بتواند تحلیل های درست زمانی و هوشمند ارائه دهد. همچنین باید ساختاری قابل بزرگ شدن و گسترده شدن انتخاب نمود تا با نیازهای آتی نیز تطابق یابد.[1]

در آینده احتمالا کلان داده بسیاری از روند ها را تغییر خواهد داد و صنعت را به سوی کانال شخصی سازی شده توزیع نیز پیش می برد. در آن زمان احتمالا بزرگان این صنعت باید بسیار خود را با شرایط تطبیق دهند تا در دنیای بعد از اطلاعات باقی بمانند.

 

1.      http://www.itnext.in/articles/19565/identify-retail

2.      http://robertplantblog.com/wp-content/uploads/2014/Big-Data-Case-Study-Tesco.pdf

3.      https://hbr.org/2014/10/tescos-downfall-is-a-warning-to-data-driven-retailers/

http://dataconomy.com/tesco-pioneers-big-data/



[1] Broccoli cam

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۲۳
علیرضا اشکان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی