کلان داده

وبگاه مشاوران مدیریتی، تجاری و فنی کلان داده

کلان داده

وبگاه مشاوران مدیریتی، تجاری و فنی کلان داده

کلان داده
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
نویسندگان
آخرین نظرات
پنجشنبه, ۸ آبان ۱۳۹۳، ۱۰:۴۸ ب.ظ

کلان داده، داده بهتری است!

در این بخش می خواهیم تفاوت داده های قدیم با کلان داده را بیان کنیم. به این مثال توجه کنید:

از روی آمار خرید کیک در آمریکا می توان گفت که پای سیب محبوب ترین کیک در این خطه است. پس از مدتی که کیک های 30 سانتی متری به 11 سانتی متری تبدیل شد، آمار خرید به 4امین 5امین کیکی تنزل کرد.به عنوان تحلیلی روی داده های ساده میتوان گفت ذائقه ها عوض شده است. ولی اگر به عنوان کلان داده به این مبحث بنگریم می بینیم که با آمدن کیک های 11 سانتی متری پای سیب که مصرف فردی دارند آمار خرید به اولین ترجیح آدم ها سوق پیدا کرده است در حالی که در خرید کیک 30 سانتی متری ترجیح کلی خانواده ها اولویت پیدا می کرد.


در گذشته های دور نیز نیاز به ذخیره داده بوده است. در آن زمان اطلاعات غیر قابل تغییر در ابعاد بزرگ و روی احجام سنگین ذخیره می شدند. ولی امروزه در حجم کوچکی اطلاعات قابل تغییر ذخیره می کنند. دیسکی که متعلق به 4000 سال پیش، یافت شده است این دیسک مقدار کمی اطلاعات دارد حال آنکه دیسک های امروزی اطلاعات بسیار زیادی را در حجم کمتر ذخیره و پردازش می کنند.


  این حرکت ادامه دارد و اطلاعات را از حالت استاتیک به دینامیک تغییر می دهد. میتوان تغغیر روند یعنی جریان ثابت و ساکن داده  به جریان داده حس کرد.

 به عنوان مثالی از آینده این روند می توان به ماشین ها اشاره داشت. فکر کنید که داده ها آنقدر شخصی سازی شوند که به ازای نشستن هر فرد ماشین بتواند حالت های مختلف او را تشخیص دهد، در این صورت اگر شخصی پشت فرمان خوابش بگیرد ویبره ماشین فعال شده و می تواند شخص را آگاه کند.


نمونه ای انجام شده از داده های درست ماشین شطرنج باز است. توسعه دهنده این نرم افزار پس از انکه آنرا نوشت دید که ماشین تنها می تواند حرکت های درست را بازی کند بنابراین اکثرا می باد. کاری که انجام شد این بود که برای آموزش دستگاه اجازه داده شد که دستگاه با خودش بازی کند و قابلیت پیش بینی پیدا کند. پس از آن دیگر توانست افراد را شکست دهد.

میبینیم که میتوان با استفاده درست از داده، آن را ارزشمندتر کرد و با استفاده بهینه از آن کاراییش را افزایش داد.


منبع: ویدیو TED  از Kenneth Cukier با نام  Big data is better data

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۰۸
علیرضا اشکان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی